Bekijk alle items

De stille kracht van Blue Collars en waarom het zo moeilijk is ze te vinden

Blog afbeelding

De stille kracht van Blue Collars – en waarom het zo moeilijk is ze te vinden

In de afgelopen jaren is het werven van technische vakmensen veranderd van een logistiek proces naar een strategische uitdaging. Blue‑collar functies zijn inmiddels moeilijker te vervullen dan white‑collar rollen. De mensen die de motor van de techniek draaiend houden, zijn dus simpelweg schaars. Maar dat is niet het enige probleem.


Want zelfs als ze er zijn, weten veel organisaties ze niet te vinden. En ook als ze ze vinden, weten ze vaak niet hoe ze in beweging te krijgen zijn. Bij Inqube zien we dat elke dag gebeuren. Niet omdat mensen niet willen werken. Maar omdat de aandacht vaak niet echt bij hén ligt. En dat leggen we graag uit.


De doelgroep is anders dan je denkt

Ook al weten we wat techneuten leuk vinden en welk werk bij hen past, zien we vaak dat er weinig aandacht wordt besteed aan de manier waarop ze benaderd moeten worden.

Juist die benadering is cruciaal om echt met hen in contact te komen.


De vakmensen die wij spreken zijn soms jaren ergens blijven hangen. Ze zijn vaak geen actieve baanzoekers of sollicitatietijgers. Maar dat maakt ze niet minder waardevol, integendeel. Juist in die groep zit ontzettend veel ervaring, loyaliteit en praktische denkkracht. En daarom is het extra belangrijk om ze op de juiste manier te benaderen en te prikkelen voor jouw vacature.


Werven zonder cv

Veel mensen in deze doelgroep hebben geen (up-to-date) cv. Niet omdat ze niets gedaan hebben, maar omdat ze nooit hebben hoeven solliciteren. Ze zijn via-via ergens begonnen, doorgegroeid, weggegaan en verder gegaan.


Wat wij doen? We praten met ze. We willen weten wat ze kunnen, waar ze warm voor lopen, wat hun leven op dit moment nodig heeft. Dan pas gaan we verder. We merken dat dát verschil maakt. We kijken verder dan het papier en dat werkt.


We merken ook dat ze stabiliteit belangrijk vinden. Net zoals veiligheid, een goed rooster, korte lijnen en duidelijkheid. Vaak zijn dat precies de dingen waar bedrijven aan voorbijgaan als ze ‘een vacature online zetten’.


Daarom werkt het bij deze doelgroep anders. Niet met standaard trajecten of druk op snelle sollicitaties. Wel met aandacht. Met het stellen van de juiste vragen. Met het bouwen van vertrouwen.


Draai je perspectief

Wat we aan de andere kant vaak horen van bedrijven, is dat het vanuit de kandidaat misloopt. ‘’Ze reageren niet. Ze komen niet opdagen. Ze willen alleen maar meer geld.”


En waar het soms wel degelijk aan de kandidaat ligt, is er ook een grote kans dat je dit kan voorkomen door het perspectief te draaien. Vaak ligt het namelijk ook aan de manier waarop de functie wordt gepresenteerd. Aan het gebrek aan persoonlijk contact. Of aan processen die meer afschrikken dan uitnodigen.


Daarom begeleiden we niet alleen kandidaten, maar ook werkgevers. We helpen ze het gesprek beter te voeren. Helderder. Menselijker. Directer. Want je hoeft niet alles te veranderen – je moet alleen goed weten met wie je praat. En vooral hoe.


De echte waarde zit in aandacht

We geloven niet in snelle plaatsingen. We geloven in duurzame relaties. In aandacht. In matchen op mensen, niet alleen op profielen. Want één ding is zeker: blue collar workers, mits ze op de juiste plek zitten zijn loyaler en minder baanzoekend dan white collar workers. Dat laatste is natuurlijk ook een reden waarom het lastiger is om ze te werven.


Daarom verdient de techniek dat we daar serieus in investeren. Want wat heb je aan nieuwe machines, als je niemand hebt om ze te bedienen? Wat heb je aan groeiambities, als de vakmensen wegblijven?


Wij zijn er voor die stille kracht. Voor de mensen zonder cv, maar met een verhaal. En we zorgen ervoor dat onze opdrachtgevers dat ook kunnen zien.

 

Dat is geen trucje. Dat is vakwerk. Daar staat Inqube voor.


Benieuwd om hier meer over te horen? Of wat wij eventueel voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek!